Abiks (algajale) kogemusnõustajale

Kogume siia kokku häid nõuandeid – mis töötas nõustamise juures, mis on need põhipunktid, mida võiks kasutada, mis tehnikad töötasid jne.

Sisulehe struktuur ja stiil hakkab muutuma täiendamise käigus 🙂

Allosas on vorm, mille kaudu saad saata oma tähelepanekuid, lisan need Sinu nimega vastavasse alajaotusse. Vajadusel täiendan teemasid.

Teeme koos ühe heade nõuannete varamu, mis aitab meil muutuda paremaks kogemusnõustajaks!

Ettevalmistus ja planeerimine

Enne nõustamist mõtle läbi:

  • Mis on see mulje, mida soovid endast jätta? Missuguse riietusstiili valid? Kui palju paned rõhku soengule ja meigile?
  • Missugused osad vajavad eelnevat läbi harjutamist? Hingamisharjutuse juhendamine, esmane tutvumine, kokkuvõttev lõpetamine?
  • Kui on korduvklient, siis analüüsi – kuhu jäite eelmine kord pooleli, millele peaksid seekord tähelepanu pöörama?

Struktuur ja ülesehitus

Olen koolitaja ja seega võtsin kogemusnõustamise ette kui tunni.

  • Sissejuhatus

Tutvumine ja sissejuhatavad laused. Kirjutasin lõikude kaupa läbi erinevaid sissejuhatavaid lauseid ja küsimusi, et leida üles seda oma stiili.

  • Teema arendus

Mis on see põhiprobleem, mis kliendil tegelikult on?

Kas on vasturääkivusi kliendi jutus? Nt, räägib, et töö teeb teda õnnelikuks ja siis selgub, et hommikuti on must masendus ja midagi ei soovi teha.

  • Kokkuvõte

Kliendi poolne kokkuvõte ja enda kokkuvõte. Vajadusel kokkulepe järgmiseks kohtumiseks.

Kuulamine

Kogemusnõustamise aluseks on kuulamine. See on protsess, kus klient jõuab lahenduseni või siis saab aru, mis on tema järgmine samm.

Kui tegin oma elu esimest nõustamist praktika käigus, siis märkasin korduvalt, et ma ei keskendu kliendile, vaid mõtlen, et mida paganat ma peaks järgmisena küsima??? Kuidas siit oleks hea edasi minna? Kuidas ma saaksin aidata? Võid isegi arvata, et 100% mu tähelepanu klient ei saanud.

Järgmisele nõustamisele läksin uue põhimõttega:

Kuulamine on põnevusega ootamine, mis ta järgmisena ütleb.

Lisaks panin juurde ääremärkuse – kuula kogu kehaga! Mingil hetkel avastasin, et ma olin nii ettepoole kaldu, et oleks peaagu diivanilt maha kukkunud 🙂

Aga kuna klient istus lähemale ja pööras end minu poole, siis järelikult töötas.

Suhtlemine

Lugesin palju suhtlemise kohta ja sain aru, et siit saan edasi minna vaid väikeste sammude kaupa. Ei saa lihtsalt võtta raamatu lauset ja seda kaasas tassida, et siis õigel ajahetkel siiralt lasta sel kõlada. See oleks võlts ja mitte sinulik.

Kehakeel

Kehakeele peegeldamine on üks suhtlemise osa. Alguses peegeldasin kliendi kehakeelt ja poole peal märkasin, et kui ma asendit muutsin, siis klient tegi sama – töötas. Jällegi, alusta ja proovi – see ei tohi mõjuda võltsilt.

Väikesed julgustajad

Ukseavajana kasutasin häälitsusi – mh-mh, jah?, näiteks?, ahah, jajah, õige küll, ja siis?, kindel see, või nii, kas tõesti?, tohoh, muidugi, ma kuulan jne. Ma ei öelnud neid sõnu järjest 🙂

Aga sellest oli abi. Ma ei pidanud edasi midagi küsima, klient rääkis ise edasi.

Küsimused

Mis on need head küsimused?

Pausid

Ära karda pause. Paus kannab, annab aega seedida ja vaikust pole vaja täita tühja lobaga.

Mõistmine

Kas me saame mõistetest ühtemoodi aru?

Klient tegi Loov Ruumi rahulolusaarte töölehte ja tõi välja, et ta soovib olla tõeliselt õnnelik. Täpsustasin, et mida tähendab sinu jaoks õnnelik olema? Klient mõtles ja ütles, et ei teagi, sest pole sellele varem mõelnud. Arutasime erinevate definitsioonide üle, mis tähendab olla õnnelik.

Ehk siis teil võivad olla erinevatele mõistetele erinevad tähendused välja kujunenud ja nii võib tekkida möödarääkimine.

Kas me planeerime elu sarnaselt?

Mina armastan töölehti ja tabeleid, mu puhkus on planeerimine. Aga ma ei saa oma lemmikstiili kaasa võtta iga kliendi juurde. Ja põnevaks teebki see nö määramatus ja nagu koolis öeldi, siis tants kliendiga (mitte maadlus).
Huvitatult ja suunatult koos kulgemine aitab mõista teineteist.

Abivahendid

Mis on need abivahendid, mis sind ja klienti aitavad?

Olen kasutanud:

Grupitöö

Kogume siia nõuandeid edukaks grupitöö läbiviimiseks.

Endast hoolimine

Kuidas mitte lasta kliendil naha vahele pugeda?

See on küsimus kogenud kogemusnõustajatele 🙂

Lisa siia oma kogemus ja soovitus

  • Aitäh, et soovid panustada!