Kuidas olla terve? 3 lihtsat soovitust heaks enesetundeks

Sageli minnakse stressis olles abi otsima Googlest, et kuidas olla terve, kuid tegelikult sa tead vastust. Sa oled seda kogu aeg teadnud, et hea enesetunne ja tervis tulevad, siis kui liikumine, uni ja toitumine on korras. Aga mida tähendab, et on korras?

Kuidas olla tervem

Sa ju tead, et liikumine, uni ja toitumine on sinu tervise kolm sammast.

Liikumine annab sulle energiat

Kas teadsid, et stress ei ole haigus, see on seisund, peamine märk organismi kurnatusest. Märk sellest, et peab midagi elus ning päevas muutma.

Olles stressis või madalseisus ütleme me tihti, et meil ei ole energiat, et liikuda.

Kas sulle aga tuleb tuttav olukord, kus oled näiteks sõbra või kolleegiga leppinud kokku, et lähete peale tööpäeva kõndima, jooksma või trenni tegema, aga tahaksid lubatu hoopis tühistada?

Tööpäev hakkab läbi saama ja sa tunned, et oled nii tüdinud ja väsinud, et üldse ei viitsiks minna ega midagi teha. Tahaks lihtsalt koju minna, diivanile pikali visata, teleka puldist tööle panna ning lihtsalt lösutada.

Sõbraga tehtud kokkulepe on aga siiski motivatsiooniks, et peab minema. Üllatus, üllatus. Peale liikumistegevust ja dušši all käimist tunned aga hoopis kergust ja mõnusat tunnet ning energiat.

„Mul ei ole energiat, et liikuda, aga ma pean liikuma, et saada energiat.“

Mind kõnetas väga Debbie Shapiro raamatust „Sinu keha räägib sinuga“ loetud hambapasta näide.

Sa püüad hambapastat tuubist välja pigistada, kuid oled  korgi lahti keeramata jätnud. Mis hambapastaga edasi toimub?

Pasta peab igal juhul leidma väljapääsemiseks teise tee. Tavaliselt tähendab see seda, et pasta tungib välja läbi tuubi põhja või tekib tuubi küljele auk – olenevalt sellest, kus on kõige nõrgem koht.

Selles näites oled hambapasta sina ise. Sa oled surve all ja sul on stress, kuid sa ei keera korki lahti, nagu teeksid siis, kui mõistad toimuvat ja võtad endale aega liikumiseks.

Mis toimub sinu sees tekkiva survega?

Lõpuks peab see väljapääsu leidma ja kui see ei saa väljuda „tuubi avast“ (väljenduse ja lahenduse leidnult), siis tuleb see välja kuskilt mujalt. See leiab sinu kehas kõige nõrgema koha, näiteks sinu seedeelundkond, närvid, immuunsussüsteem või magamisharjumused.

Allasurutuna muutub see haiguseks, depressiooniks, sõltuvuseks või ärevuseks. Väljapoole surutuna muutub see vaenulikkuseks, kuritegevuseks, kahtlustamiseks või agressiivsuseks.

On palju võimalusi, kuidas kuhjunud stressiga toime tulla. Kaasaegses maailmas on meil valuvaigistid, tuimestid ja muud medikamendid, kuid need nö ravimid tekitavad kehas lisastressi juurde.

Õige mõtlemine ja arusaam ütleb aga, et keha vajab füüsilist liikumist ning mitte korraks, vaid ikkagi pikemalt ning oluline on ka regulaarsus.

HEA ENESETUNDE RETSEPT:

Liigu 3x nädalas 45 minutit – see aitab! Päriselt!

Liikumissoovitusi saad lugeda näiteks minu eelmisest postitusest, kus ma räägin sellest, kuidas just liikumine ja jooga muutsid minu elu.

Hea uni eeldab sinult rutiini

Ma olen kogu aeg teadnud, et magamine ja uni on eluks vajalikud osad. Päriselt olen seda aga teadvustanud alles viimasel aastal.

Lapsevanema ja kooliõpetajana peab mul olema peale ärkamist igaks päevaks kaasas kuhjaga kannatlikku meelt. Kui inimesel on unepuudus ja ta on väsinud, siis on ta ärritustase palju kõrgem.

Hea ja pika uneta on sinu nö süütenöör palju lühem ning ärritavaid tegureid kuhjaga rohkem. Me peame saama piisavalt unetunde, me vajame jõudmist süvauneni, sest see on oluline organismi füüsiliseks taastumiseks, vaimse-ja emotsionaalse poole tasakaalustamiseks.

Mind väga inspireerisid koolitaja ja inspiratsioonikõneleja Alar Ojastu loengul kuuldud mõtted. Need kõnetasid mind kohe, panin kirja, kohandasin omale sobivaks, proovin neid elada ning jagan lühidalt sõnas ning kirjas edasi.

HEA UNE RETSEPT:

  • Peale kella 22.00 sinist ekraani enam ei vaata

Me ei jõua süvaunne, kui peale kella 22.00 vaatame televiisorit, telefoni või arvutit rohkem kui 15 minutit. Me võime sealt näha mõnda lugu või küsimust või teemat, mis käivitab me emotsioonid ja ärritab närvisüsteemi.

Teada tarkus on, et hommik on õhtust targem. Tegeleme kõigega, mis ilmub telefoni või arvutisse, peale ärkamist värske ja puhanuna.

  • 3 tundi enne magamaminekut ei söö

Me ei jõua süvaunne kui anname keha seedesüsteemile „materjali“ töötamiseks. Õhtuse söömisharjumuse võiks asendada tassi taimeteega.

Piparmünt ja nurmenukk on hea teetaim, mis aitab päeval rahuneda ning toob rahuliku une. Lisaks meeldib mulle kunagi kuuldud mõte, et „tassike teed lahendab kõik probleemid“.

  • Peale kella 15.00 kohvi ei joo ja magusat ei söö

Me ei jõua süvaunne kui keha saab päeva teises pooles erguteid. Proovime tarbida kohvi ja magusat päeva esimeses pooles. Kui siis ongi erandjuhud, siis süütunde saab asendada teadlikult hoopis naudingutundega.

Näiteks peol, kohvikus või sõbra juures tee kõrvale õhtul kooki süües, tuleb igat ampsu nautida ning võtta seda kui erilist hetke.

  • Iga õhtu sama aeg unne ja iga hommik sama aeg üles

Rutiin on hea abimees. Kui seitse päeva järjest minna näiteks kell 22.00 magama ja panna äratus kell 7.00 helisema, siis peale nädalat hakkab keha juba õhtul ise sulle unesignaale saatma ja hommikul ärkad paar minutit enne kella helisemist. Oled olnud süvaune etapis ja ärkamine on kehale lihtsam.

Toitumine määrab sinu enesetunde

Minu avardumine toitumise ja toidumaailmaga sai alguse laste sünniga. 12 aastat tagasi kirjutasin ma paberile sinisega E-ained, mis olid kehale lihtsamini omastatavad ja punasega E-ained, mis olid kahjulikud.

Poe riiulite juures lugesin pakenditelt koostisosasid ja võrdlesin oma andmebaasi sedelitega. Sellest ajast praeguse hetkeni olen ma „läbi elanud“ palju äärmusi.

Tänaseks olen leidnud tasakaalu, naudin söömist, äärmustes enam ei ela, aga maitsetugevdajana tuntud ajumürki E621 (vt e-ained), sisaldavaid lihatooteid proovin kindlasti vältida! Kui valida olemasolevast parim, siis juba ongi toidulaud palju parem.

Kui su toitumine ei ole just 5+ ning sa pole kindel kas su nädala menüü annab vajalikud toitained kätte või kas vitamiinid, mida tarbid on just need õiged, siis ma jagan ühte head vitamiinipommiretsepti.

Seda saab teha omale aastaringselt.

Marko Reikop ütles mu imekokteili kohta nii:

„See näeb selline roheline välja, klorofülli peaks täis olema. Ja mmm, maitseb muide päris selliselt pikantselt. Ei saa öelda, et see tavaline oleks, et see banaan ja apelsini mahl selle kuuseokka maitse kõik ära on võtnud. Ei ole, see on selline päris mõru jook. See on nagu võiks öelda, et see on nagu selline tervislik banaani õlu, võiks öelda selline kibe aktsent on siin täiesti juures. See on jah väga erakordselt hea jook.“

Vaata videot selle kokteili kohta

HEA TERVISEJOOGI RETSEPT:

5 suurt klaasi kuuseokkakokteili („Milline maitse“ saate finalist)

  • 2 peotäit 5cm pikkuseid okastega kuusevarsi (okkaid varte küljest ei ole vaja eraldada)
  • 0,75 l (allika)vett
  • 2-3 küpset banaani
  • 0,75l apelsinimahla

Valmistamine:

1. Pane okkad koos kuusevartega blenderisse, lisa vesi.

2. Blenderda 1-2 minutit. Saadud mass kurna läbi sõela. Kevadised kuusekasvud on aga nii pehmed, et nemad kurnamist ei vaja.

3. Kalla kuusemassist eraldatud rohejook blenderisse tagasi. Lisa banaanid ja apelsinimahl.

4. Blenderda ja kurna veel kord. Vala rohejook klaasi, lisa kõrs ja naudi head maitset.

Loe kuuse headest omadustest ja joo kuuseokkakokteili vähemalt 1 x nädalas.

16/8 intervallpaastumine

Toitumisprogramme ja soovitusi on loodud täpselt sellises koguses, et igaüks leiaks just endale sobiva. Mul oli suur äratundmine kui sõbranna rääkis toitumismeetodist 16/8.

Milline rõõm oli saada teada, et keegi on sellele ka nime andnud – 16/8 ehk intervallpaastumine.

Mõte on selles, et ma proovin vähendada tundide arvu, mille jooksul ma söön. 16/8 on lahti selgitatult süsteem, kus toiduvaba periood on 16 tundi ja toitutakse 8-tunnise ajavahemiku jooksul.

Selline rütm sobib näiteks kaalu jälgimiseks või langetamiseks just neile, kes ei vaja kohe peale ärkamist toitu, vaid eelistavad näiteks juua teed.

Õhtune hiline söök enne magama minekut aga teeb olemise raskeks ning segab rahulikku und. Väidetavalt on uskumus „hommikusöök annab energiat meile kogu päevaks” loodud just hommikuhelveste tootjate poolt, et helbeid paremini müüa tarbijale.

Selle metoodikaga on tõenäoline, et 6-8 tunni jooksul ei jõua me süüa sama palju kui 12-14 tunni ajal. Kui ma tavapäeval ei söö kella 19-st õhtul järgmise päeva 11-ni, siis on minu päevas kokku vaid kaks söögikorda hariliku nelja või viie asemel.

Selle 16-tunnise paastu perioodil on lubatud juua musta kohvi, musta teed ja vett. Tee vahepaladeks ja näljatunde leevendamiseks sobib mulle aga ideaalselt.

Magusained teele ja kohvile lisada aga ei saa, sest see tõstab veresuhkru taset. Veresuhkru hoidmine ühtlasel tasemel aga on 16/8 metoodika puhul oluline. Keha hakkab seetõttu töötlema energiaks juba varasemalt ladestunud rasvu.

Teoorias on alati kõik lihtne. Parktikas ja igapäevaelus juhtub ikka, et toitumise distsipliin ja endale võetud eesmärgid natuke lagunevad või siis kohanduvad vastavalt päevale ning olukorrale. See on okei. See ei ole maailmalõpp, see on mänguilu.

Me oleme ikkagi inimesed, mitte eksimatud robotid :).

Kõige parem toit kasvab sinu kodu ümber

Kõikidest internetiavarustes ja raamatutes olevast tarkusest on mind aga väga kõnetanud kõige rohkem just Vladimir Merge raamatus „Anastasia“ kirjas olevad uskumused ja nõuanded toitumise kohta.

„Olen nende jaoks, kelle jaoks olen olemas.“

-Anastasia-

Kuidas peaks inimene toituma, mida ja millal sööma, mitu korda päevas ja kui palju?

* Näljatunne ja janu ongi selleks antud, et igale inimesele eraldi märku anda, millal tal tuleks toituda. Just see moment ongi igaühe jaoks kõige soodsam.

* Kõige parem toit on see, mis kasvab inimese enda kodu ümber. Taim võtab endasse info, mida inimese keha vajab, ammutab vajalikud ained maapinnast ja annab selle inimesele vilja kaudu tagasi.

* Oma maatükil, kus kasvatatakse toitu, tuleks aeg-ajalt käia paljajalu. Jalgade higistamisel eralduvad ained kannavad informatsiooni taimede juurteni ning vajalikud toitained jõuavad viljadesse.

* Taimekultuuridest on oma aias kõige suurema väega vaarikad, sõstrad, karusmarjad, kurgid, tomatid, maasikad, õunapuud.

* Viljadel on tunduvalt suurem mõju, kui tarvitad neid kolme päeva jooksul pärast koristamist.

Kõige suurem kirss tordil on aga Anastasia õpetuse järgi seemnete külvamine.

See on meie pere kevade traditsioon olnud juba 8 aastat. Sel viisil ei pea tingimata tervet peenart külvama, piisab mõnest taimest.

Selleks, et maalapil kasvatada kurgi, tomati või mõnda teist taime, siis selleks, et seemneke saaks informatsiooni inimese tervise kohta, tuleks lühidalt teha järgmist:

  • enne seemne istutamist hoia ühte või mitut väikest seemnekest suus  keele all 9 minutit
  • seejärel pane seemned kahe peo vahele ja hoia neid niiviisi 30 sekundit
  • ava peopesad, hinga seemnetele kopsudest õhku
  • hoia pihkusid avatuna 30 sekundit taevakehade paistel
  • seejärel võib seemne maha külvata
  • kasta tohib pärast 3 ööpäeva möödumist külvist
  • külvamisel tuleb arvestada igale taimele soodsaid päevi (külvikalender)

Ja lõpetuseks toitumise koht üks vanasõna …

Kui sa sööd ühe eine päevas, oled sa Yogi (inimene, kel on parim terveis, kõrge enesekontroll ja vaimsus); kui sa sööd kaks einet päevas, oled sa Bhogi (inimene, kes annab järele elu naudingutele ja luksusele); kui sa sööd kolm einet päevas, oled sa Rogi (haige inimene haiglas).

– India vanasõna-

Selle tarkuse ütleja ei osanud ettegi arvata, et tulevikus süüakse veel rohkem kui 3 x päevas :).

Millised on sinu liikumise, une ja toitumise retseptid? Jaga neid meiega!