Mis on sinu elu põhiväärtused?

Põhiväärtused ehk tuumväärtused aitavad sul välja selgitada seda, mis on tegelikult tähtis. Selged põhiväärtused elus aitavad sul eristada ebaolulised kohustused, mis näivad esmapilgul tähtsad, kuid pole seda tegelikult. Kui võtad endale aega neid lähemalt uurida, siis hakkad paremini eristama olulist.

põhiväärtused

Mis on sinu elu põhiväärtused?

Samuti aitab põhiväärtuste teadmine sul igapäevaseid otsuseid langetada. Näiteks, kui oled ettevõtja ja su tuumväärtuseks on vabadus ja paindlikkus, siis on kergem ära öelda tööpakkumistele, mis ohustaks su väärtusi.

Põhiväärtuste teadmine aitab sul tegevusi tähtsuse järjekorda seada.

Me saame neid kasutada oma elu kõigi valikute ja otsuste mõõdupuuna. Samuti võid põhiväärtusi välja kirjutades avastada, et su sõnad ja teod ei lähe kokku.

Kui alustasin oma põhiväärtuste kirjapanemist, siis oli esimeseks sõnaks Perekesksus ehk siis väärtustan enim perega veedetavat aega.

Aga kui vaatasin oma kalendrit, siis seal perega koosolemise aega polnud, kalender oli pilgeni täis tööülesandeid.

Sama võin öelda ka sõna Tervislikkus (sport, toitumine, magamine) kohta.

Loomulikult on regulaarne sport, piisav uni ja tervislik toitumine olulised, aga kui vaatasin üle oma menüü, ööpäevarütmi ja liikumisharjumused, siis tervislikkus kui põhiväärtus jäi vaid sõnaks paberil.

Sageli toovad ettevõtted jõuliselt välja ka ettevõtte põhiväärtused.

Nii nagu inimeste puhul, nii ka ettevõttetega, osad väärtused on paika seatud vaid juhtkonna tasandil loosungitena, mõnedes ettevõtetes on põhiväärtused juurdunud kõigis töötajates.

Kui sinu põhiväärtused ja su ettevõtte põhiväärtused langevad kokku, siis võidad nii sina kui ka ettevõte.

Määra oma põhiväärtused

väärtused elus

Kirjuta välja sind kõnetavad väärtused

Kutsun sind sind nüüd ühte harjutust kaasa tegema, juhul kui sa pole enda elu põhiväärtusi mitte kunagi selgelt kirja pannud.

  • Võta paberileht ja jooni pooleks. Ühele poole kirjuta Eluväärtused ja teisele poole Tööväärtused.
  • Siin on 101 sõna ja vali neist välja need sõnad, mis tunduvad olevat sulle eraelus olulised. Kirjuta need sõnad Eluväärtuste tulpa.
  • Vali sobivad sõnad ka Tööväärtuste tulpa.
  • Kui nimekirjast õigeid sõnu ei leidnud, siis lisa ise oma väärtussõnad.

Abivalmidus
Ainulaadsus
Alalhoidlikkus
Ambitsioonikus
Armastus
Arukus
Asjatundlikkus
Au
Austus
Ausus
Avameelsus
Avatus
Bravuur
Delikaatsus
Diplomaatlisus
Diskreetsus
Distsipliin
Edukus
Eelarvamusetus
Efektiivsus
Ehedus
Elavus
Elujõud
Elurõõm
Empaatia
Energilisus
Eneseareng
Enesekindlus
Enesetunnetus
Eneseuhkus
Eneseusaldus
Enesevalitsus
Entusiasm
Fookus
Haritus
Heatahtlikkus
Heldus
Hoolivus
Innukus
Iseseisvus
Julgus
Järjekindlus
Kirg
Kohalolu
Kohanemisvõime
Kokkuhoidlikkus
Kompetentsus
Koostöö
Kord
Kulgemine
Kuulsus
Külalislahkus
Leidlikkus
Lihtsus
Lojaalsus
Looduslähedus
Loomulikkus
Loovus
Lõõgastus
Lähedus
Meelekindlus
Meeskonnatöö
Meisterlikkus
Mitmekülgsus
Mugavus
Mõõdukus
Mängulisus
Optimism
Organiseeritus
Otsusekindlus
Paindlikkus
Perekesksus
Perfektsus
Puhkus
Puhtus
Põhjalikkus
Pühendumus
Rahulikkus
Rahulolu
Rõõmsameelsus
Seikluslikkus
Seltskondlikkus
Sihikindlus
Spontaansus
Stabiilsus
Suutlikkus
Sõbralikkus
Sõltumatus
Taktitundelisus
Tasakaal
Teadvelolek
Tervislikkus
Turvalisus
Tänulikkus
Täpsus
Töökus
Usaldusväärsus
Vabadus
Vastupidavus
Visadus
Õnnelikkus

  • Järjesta oma põhiväärtused. Vajadusel koonda ühise nimetaja alla. Kui vaja, siis kustuta või täienda kirjapandut.
  • Iga väärtuse alla kirjuta, millistel viisidel elad praegu selle väärtuse järgi.
  • Mõtle iga väärtuse puhul tegevuste peale, mis aitaks sul paremini vastava väärtuse järgi joonduda.

Küsi endalt: “Mida ma pean selle olukorra parandamiseks tegema, et ma austaksin oma tuumväärtusi?”.

Minu puhul tähendas see kalendrisse ka pere ning isikliku aja lisamist. Ja nädalamenüü koostamist, kindlat ööpäevarütmi jälgimist ja mitmeid teisi kardinaalseid muutusi. Aga võin kinnitada, tulemus on seda väärt.

Kui oled pannud kirja väärtused, mis sobivad su eesmärkidega, siis loe esimestel nädalatel kirjapandut iga päev. Hoolitse selle eest, et otsused ja teod klapiksid su põhiväärtustega.

Tee oma prioriteedid selgeks

Kui põhiväärtused paigas, siis järgmisena määra eluprioriteedid.

Kui sa ei tea oma prioriteete, siis oled reageerimisrežiimil.

Ärkad ja lähed kõigepealt postkasti vaatama, igale e-kirjale reageerid koheselt, FB-lehele ilmub ahvatlev pakkumine ja sooritad ostu, keegi segab su töövoogu ja lased sel sündida, telefon teeb kõll ja kohe tõttad uurima, mida see tähendab. Ja nii pendeldad kogu päeva kuni hilisõhtuni.

Jälgi, kui palju aega sa päeva jooksul raiskad toimingutele, mis pole su põhiväärtustega seotud (nt veebis surfamisele, mõttetute telesaadete vaatamisele, poodlemisele või põlatud ametis töötamisele)?

Pane tähtsuse järjekorda 7 peamist valdkonda

  • Töö
  • Perekond
  • Abikaasa või elukaaslane
  • Puhkus ja seltsielu
  • Tervis ja sport
  • Enesearendus
  • Kodu ja elukeskkond

Kui magad öösel 8 tundi, jääb ärkveloleku aega 16 tundi. See on 112 tundi, lahutame maha siit aja söömisele ja isiklikule hügieenile ja saame umbes 100 tundi.

Kuidas sa jagad need 100 tundi ära, nii et su põhiväärtused ei kannataks ja elu oleks tasakaalus?

Mitu tundi neist sajast tahaksid pühendada igale valdkonnale?

Kui palju erineb su praegune eluprioriteedi tegelikkus ideaalist?

Soovitan alustada sellest prioriteedist, mis võib tekitada kõige positiivsema muudatuse või mis on sinu arvates kõige rohkem tasakaalust väljas.

Näiteks, kui sul on mõni perega seotud tuumväärtus ja eluprioriteet on veeta perega rohkem aega, siis alusta lihtsalt sellest, et määrad nädalas ühe tunni või kaks pereajaks.

Kui tahad õnnelikku ja täisväärtuslikku abielu, pead võib-olla vähendama teleri või arvuti ees veedetavat aega.

Kui näed, et enamuse ärkvelolekust moodustab töö, siis on aeg eraldada sealt mõned tunnid tervise edendamiseks.

Minu siiras soovitus sulle

Soovitan alustada muutustega rahulikult, lisa või asenda üks tegevus korraga. Kui võtad liiga suure tüki ette, siis võib motivatsioonikütus rutem otsa saada.

Aga järjepidev muutus nö väikeste ampsudena loob eduelamuse ja kinnistab uusi harjumusi.

Edu Sulle!